Je bent niet ingelogd.
Aankondiging
#1 03-05-2010 19:54:03
- Mimmeke
- Member
- Bijdragen: 12
dove poes is per ongeluk zwanger geworden, help!
Hallo allemaal,
Ik heb een tijdje geleden een dove witte poes in huis genomen omdat ze door omstandigheden een ander thuis nodig had. Daar het moeilijk is om een dove poes te plaatsen heb ik haar in huis genomen. Nu hield ik haar binnen, maar toen ze krols werd (ik wist toen nog niet dat ze niet gesteriliseerd was tot dat moment) is ze per ongeluk 1 keer naar buiten geschoten. En natuurlijk meteen raak. Ik weet zeker dat ze drachtig is, en niet lang meer hoeft. Ik heb wel vaker bij de bevalling van poezen geholpen dus daar zie ik niet tegenop. Wel wil ik vragen of iemand ervaring heeft in dove poezen met kittens. Het lijkt mij n.l. zo dat het verzorgen voor moeders hierdoor lastiger is omdat ze de kittens niet hoort. Heeft iemand tips voor mij zodat ik toch kan proberen haar en de kittens zo goed mogelijk te helpen en een zo goed mogelijke kans te geven.
Opzettelijk zou ik haar nooit laten dekken, maar ja het is inmiddels gebeurd, en ik wil toch proberen hier het beste van te maken. Misschien maak ik me zorgen voor niets, maar ik denk dat het toch problematischer is voor haar.
En weet iemand of er kans bestaat dat de kittens ook doof zullen zijn?
Hier kan ik n.l. niet veel over terugvinden op internet.
Geloof me, ik heb echt alles voor mijn poezen over, en heb er twee die op andere plekken weg moesten. Beide poezen mankeren wel wat, maar ik vind dat ze evengoed recht hebben op een goed liefdevolle omgeving. Dus daardoor heb ik ze in huis genomen, maar wil graag iets meer inzicht hebben in wat me te wachten staat met het nestje wat er aan zit te komen. Op dit moment zit ik zelf in de ziektewet, en mijn vriend is helaas werkeloos, maar dat geeft wel even meer ruimte om extra voor de poes er te zijn.
Alle tips zijn welkom!!
groetjes en bedankt
Mimmeke
03-05-2010 19:54:03
- Reclame
#2 03-05-2010 20:29:55
- vampke
- Member
- Bijdragen: 78
Re: dove poes is per ongeluk zwanger geworden, help!
Mimmeke schreef:
Wel wil ik vragen of iemand ervaring heeft in dove poezen met kittens. Het lijkt mij n.l. zo dat het verzorgen voor moeders hierdoor lastiger is omdat ze de kittens niet hoort.
Dat is een hele goede vraag waar ik het antwoord schuldig op moet blijven.
Het lijkt me inderdaad plausibel om te stellen dat ze de kittens niet kan horen en dat daardoor problemen kunnen ontstaan. Ik heb er echter geen ervaring mee.
Mimmeke schreef:
En weet iemand of er kans bestaat dat de kittens ook doof zullen zijn?
Doofheid bij witte katten is erfelijk, dus de kans bestaat wel degelijk dat de kittens dit zullen overerven.
Witte vacht met blauwe ogen is gelinkt aan doofheid.
Snelcursus genetica:
Zowat alle lichaamskenmerken worden bepaald door onze genen. We bezitten zo'n 25.000 verschillende genen.
Genen komen voor in paren. Van elke ouder erven we er één.
Er zijn dominante genen en recessieve genen. Van de dominante hebben we er maar 1 nodig om tot uiting te komen. Recessieve genen komen pas tot uiting als we er 2 dezelfde van bezitten (dus als we er één krijgen van elke ouder).
De overerving van deze witte vacht gebeurt door een dominant gen.
Dit geeft de volgende mogelijkheden:
- De moeder heeft 1 dominant witte vacht/doofheid gen en een recessief gen: de kittens hebben een kans van 1 op 2 om de witte vacht (en gelinkte doofheid) over te erven van hun moeder.
- De moeder heeft 2 dominante genen: de kittens zullen allemaal witte vacht/doofheid overerven van de moeder.
Uiteraard kunnen de kittens ook nog van de vader deze eigenschappen overerven, maar ik ga er voor het gemak van uit dat deze geen drager is van het witte vacht/doofheidsgen.
Het verhaal is in feite veel gecompliceerder dan hierboven beschreven: Het hebben van een witte vacht/doofheidsgen betekent niet noodzakelijk dat de poes ook effectief doof zal zijn. De kans is alleen veel groter. De doofheid is ook gelinkt aan de kleur van de ogen: blauwe ogen geven bij deze katten een heel grote kans op doofheid (ongeveer 85%), terwijl bij andere kleur ogen de kans veel kleiner is (maar nog steeds veel groter dan bij katten met een andere vachtkleur!).
Het vreemde is dat er ook katten zijn met maar 1 blauw oog en een andere kleur oog. Deze zijn vaak doof aan de kant van het blauwe oog, maar niet aan het andere oor.
Er bestaan ook nog andere soorten van witte katten zoals albino's. Dit is echter iets helemaal anders dan de dominante witte vacht waar het hier over gaat en is niet gelinkt aan doofheid. Deze katten zijn makkelijk te onderscheiden want ze hebben rode ogen.
Het internet is géén vervangmiddel voor een bezoek aan de dierenarts!
#3 03-05-2010 20:53:58
- Mimmeke
- Member
Bedankt voor je antwoord. Die van mij heeft inderdaad ook blauwe ogen, en ik wist dat ze doof was toen ik haar in huis nam. En is ook echt overduidelijk doof want je kunt figuurlijk een bom naast haar laten ontploffen en dan reageert ze nog niet. Haar reuk vermogen en zicht is aanzienlijk zeer goed.
Ik wacht verder maar af als de kittens er zijn. De vader is geen witte kater geweest want we hebben ze wel betrapt toen het gebeurde. Dus hopenlijk erven de kittens de vaders eigenschappen wat dit betreft. En anders houd ik ze desnoods zelf als ik geen goed huis voor ze kan vinden en ze zijn echt ook doof.
Eerst maar eens zorgen dat de bevalling goed gaat, afwachten hoeveel het er zijn, en of ik moeders moet helpen met evt. bijvoeden of zo als zij niet goed reageerd. Even een zorgenmeisje, maar ik zal er alles aan doen wat in mijn macht ligt om te zorgen dat met moeders en kinderen alles zo goed mogelijk zal verlopen.
Denk dat ik maar goed allert moet zijn na de geboorte hoe alles verloopt. Observeren. 1 geluk dat ik net nu in de ziektewet zit en hierdoor dus meer thuis ben. Geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen want ik zit nog wel even thuis zoals alles uitziet. En de buurvrouw heeft vandaag ook al aangeboden te willen helpen als er evt. opgepast moet worden en moeders extra hulp nodig blijkt te hebben. Wordt een spannend avontuur. Dat is hoe ik er tegenaankijk. Bewust zou ik ze nooit laten dekken omdat ik toch denk dat dit voor dove dieren minder handig is om goed te kunnen zorgen. Maar het is per ongeluk gebeurd dus wil ik er ook de verantwoordelijkheid zo goed mogelijk over nemen.
bedankt voor je uitleg, heb ik weer iets van geleerd!!
#4 03-05-2010 21:02:42
- Floris
- Administrator
- Bijdragen: 217
Wat een verhaal ![]()
Veel succes ermee en laat zeker weten hoe het loopt!
#5 03-05-2010 21:06:02
- Mimmeke
- Member
Doe ik, maar ik weet niet precies wanneer ze bevalt, maar zoals ik in kan schatten duurt het niet lang meer. Ik hoop gewoon op het beste.
#6 14-05-2010 17:02:44
- Mimmeke
- Member
Hallo,
daar ben ik weer.
Moeders is intussen bevallen, en ondanks dat ik overal lees dat dove poezen slechte moeders zijn kan ik dat van haar echt niet zeggen. Ze verzorgt de jonkies echt heel erg goed. Ze zijn nu een paar daagjes oud. Doordat ik zelf veel pijn had heb ik dit niet eerder laten weten. Mijn excuses hiervoor.
Ik heb er nu 3 kittens bij. 2 zijn ook geheel wit, en 1 heeft een zwarte vlek op zijn hoofd.
Ze groeien goed, eten goed en bewegen goed. Dus alles ziet er echt geweldig uit. Wat is het toch een wondertje om te zien.
Ben bij de bevalling geweest, en moeders was echt heel erg goed. Nu ook, laat de kleintjes niet zomaar alleen, alleen om af en toe even naar de kattenbak te gaan of zo, of eventjes een aai te halen,maar dan weer snel terug naar het nest.
Ik hoop binnenkort een foto te kunnen plaatsen, maar ben mijn kabel nog kwijt, en daar ikzelf nauwelijks kan lopen is dat moeilijk zoeken.
De gehele buurt is al komen kijken, en moeders vind dit ook allemaal best.
Dacht laat het eventjes weten.
groetjes Mimmeke
#7 14-05-2010 17:07:27
- Floris
- Administrator
- Bijdragen: 217
Proficiat met de bevalling! ![]()
Kittens zijn altijd super ![]()
Ben benieuwd naar de foto's, hebben de witte kittens ook blauwe ogen? kunnen ze horen?